Wat heb ik geleerd na ruim een half jaar thuiswerken?

Posted in Freelance life by
home office

Op 12 maart 2020 had ik nooit kunnen denken dat ik 7 maanden later amper een handvol keren terug op kantoor zou geweest zijn. Twee weken thuiswerken. Het klonk zo surreëel. De helft van mijn werktijd werk ik als freelancer van thuis en ik vond het net zo’n mooi evenwicht dat ik ook nog 19u per week collega’s had, in een echt kantoor ging werken en jawel – niet onbelangrijk – werkzekerheid had.

De weg naar thuiswerken 2.0

Dat deeltijds thuiswerken voor maart 2020 was een evenwichtsoefening. Niet eenvoudig om te ontkoppelen en je werk los te laten als je laptop amper een paar meter verder in de woonkamer staat. Het was een van de redenen waarom ik op zoek ging naar een andere woning. Een apart kantoor en een garage waren conditio sine qua non.

De rest is geschiedenis: een week voor de lockdown kocht ik mijn huis, een totaalrenovatieproject. Na 6 weken kreeg ik de sleutel en konden de afbraakwerken beginnen. Zoals bij elke verbouwing doken ook hier onverwachte kosten op. Gevolg: verbouwplanning volledig omgegooid. Resultaat: mijn woning is nog verre van bewoonbaar maar ik heb er wel mijn bureau al neergezet.

Ruwbouw kantoor

Waar later de eettafel zal komen, staat nu zo’n klaptafel aka mijn tijdelijk bureau. Telenet kwam langs voor de aansluiting en ondanks dat de muren en vloer een ruwbouwlook hebben, heb ik er alles wat ik nodig heb. En ik merk de voordelen van zo’n aparte kantoorruimte nu al. Ook al is het maar een huizenblok verder, ik moet me fysiek verplaatsen van thuis naar kantoor. Later zal ik enkel een verdiepje lager moeten. Hopelijk hetzelfde effect!

Het ziet er helaas naar uit dat we nog een hele tijd zoveel mogelijk zullen moeten thuiswerken. Heb je het nog niet gedaan, dan is het nu nog altijd een goed moment om te kijken hoe je je thuiskantoor kan optimaliseren. Meer zelfs, nu is een ideaal moment om dat te doen. Je bent het thuiswerken ondertussen misschien een beetje beu. Zo’n nieuw/vernieuwd thuiskantoor kan je nieuwe moed geven. En anders komt het in elk geval je productiviteit ten goede, trust me!

Inrichten kantoorruimte

Die aparte ruimte blijkt nu al goud waard. Als je ook maar een beetje de mogelijkheid hebt, zou ik kijken of je ergens een aparte bureauruimte kan inrichten. Ik geloof dat ook na covid-19, thuiswerken zal blijven bestaan en anders is de ruimte ook weer snel omgebouwd.

Hoewel ik al vaak van thuis werkte, was ik niet zo bezig met ergonomie. Aan het begin van de lockdown koos ik wel voor een standing desk van Freedesk (no spon). Ondertussen kwam er ook al een nieuwe bureaustoel. Een aparte muis en apart toetsenbord had ik al, net als een staander voor mijn laptop. Ook mijn bril en koptelefoon zijn essentieel.

In het begin werkte ik via een 4G-hotspot. Maar zelfs onbeperkt internet is niet echt onbeperkt als je regelmatig videocalls hebt. Ik liet Telenet dus al snel komen zodat ik stabiele wifi en ook een vaste internetlijn had. Draadloos is mooi maar een UTP-kabel maakt het allemaal nog een tikje professioneler en vooral stabieler.

Mijn kantoor staat dus voorlopig in een ruwbouwruimte. Geen verlichting, geen verwarming. Wel zicht op de tuin (bel-étage). In de zomermaanden was dit allemaal prima. Eens september daar was, bleek de nood aan een bureaulampje en verwarming. Een gigantische ruimte elektrisch verwarmen zie ik niet zitten (de nieuwe ramen en gevelisolatie moeten nog komen en dan ga ik voor vloerverwarming) en dus koos ik voor een stralingskacheltje en een warme voeten-mat. Ja, dat bestaat! Dat is een klein tapijtje dat als vloerverwarming werkt. Het verwarmt de ruimte niet maar zorgt wel dat ik geen koude voeten krijg.

Ik dronk geen koffie maar sinds de lockdown is mijn tasje latte onderdeel geworden van mijn werkdag. Geen idee hoe het kwam. Eerst sleurde ik een klein thermosje mee maar ondertussen heb ik een klein koffiehoekje met een waterkoker, koekjes en oploskoffie. Ooit koop ik me nog een nespresso-machine maar voorlopig ben ik helemaal gesetteld voor mijn fika-momentjes.

Wat nog op de planning staat is wat decoratie. Ik wil nog niet te zot doen omdat dit tenslotte een tijdelijke oplossing is maar een onafgewerkte muur achter je tijdens videocalls is het toch ook niet.

Dat was het qua inrichting. Hoe pak je dat mentaal aan, al dat thuiswerken?

Van denken dat je veel werkt…

Toen ik zo’n 10 jaar geleden bij een andere werkgever voor het eerst mocht thuiswerken waren dat mijn minst productieve dagen. Ik zat de hele dag aan mijn computer en was constant mijn mails in de gaten aan het houden. Elk mailtje dat binnenkwam beantwoordde ik onmiddellijk. Mijn collega’s zouden maar eens moeten denken dat ik niet aan het werk was! Het duurde een hele tijd voor ik door had dat ik op die manier eigenlijk niets gedaan kreeg.

… naar echt productief zijn

Elke dag zet ik mijn prioriteiten voor die dag op een rijtje. Wat moet ik zeker gedaan krijgen? Wat kan eventueel wachten tot morgen? Het helpt me om te focussen. Ik durf zeggen dat ik op een middagje thuiswerken vaak meer gedaan krijg dan een halve dag op kantoor. Uiteraard ben ik niet elke thuiswerkdag even productief maar dat zijn we op kantoor ook niet hé.

Hier maak ik een onderscheid tussen de uren die ik als bediende werk en de uren als freelancer. Kan ik me moeilijker concentreren tijdens mijn freelance uren? Als er geen deadline aankomt, gun ik mezelf een break. Gisteren nog koos ik om te gaan wandelen i.p.v. gefrustreerd aan mijn bureau te blijven zitten. Plots had ik de oplossing voor een verbouwprobleem waar ik al langer mee zat. Wat je op het eerste zicht dus als verloren tijd gaat beschouwen, blijkt dat vaak niet te zijn. Ontspannen is noodzakelijk!

Heb ik een mindere dag terwijl ik uren voor mijn deeltijdse baan moet kloppen, pak ik het anders aan. We hebben in principe geen flexibele werkuren en daar hou ik me dus ook aan. Ik maak meestal een lijstje van wat ik echt gedaan moet hebben die dag en begin er gewoon aan. Vaak triggert dat genoeg zodat ik toch in werkmodus geraak. Lukt dat echt niet, dan hou ik me bezig met ‘verstand op nul’-taakjes. Ja, die heb je in elke job!

Ik kreeg ooit de tip om je taken in te delen volgens aandachtsmodus en je mood. Zo ga ik bv. geen foto’s bewerken als ik in een creatieve schrijfbui ben. Soms moet je gewoon accepteren dat het je dag niet is. Vroeg gaan slapen en morgen beter, daar trek ik me dan aan op.

Collega’s

Het moeilijkste aan dat thuiswerken? Je collega’s moeten missen! In het begin hadden we elke dag om 14u een overlegmomentje. Ik keek daar naar uit. Het is zo dat mijn koffieverslaving begonnen is, denk ik. Nu chatten we eerder dan een videocall te houden. Ook over niet-werkgerelateerde zaken. Niet helemaal hetzelfde als de gesprekken op kantoor maar het zorgt wel voor verbondenheid en teamgevoel.

Ik mis het om snel iets te kunnen vragen aan mijn collega’s, de spontane brainstorms waar vaak de zotste ideeën uit voortkomen, de levendige sfeer en interactie. Nooit gedacht dat ik zou zeggen dat ik ons landschapskantoor mis!

Hoe zit het bij jou? Mag je thuiswerken? Hoe heb je thuis je werkplek ingericht? En zie je het nog wat zitten, dat thuiswerken? Laat het me weten!

Meer over thuiswerken?

Affiliate

13 oktober 2020
/
Previous Post Next Post

4 Comments

  • Reply Els

    Sinds de lockdown werd ik eigenlijk bijna volledig thuis (terwijl ik dat voordien enkel uitzonderlijk deed, bv tijdens de examenperiode om samen met de puber naar huis te kunnen rijden en in de namiddag morele support te kunnen geven / een oogje in het zeil te houden). Wij hebben een bureau maar daar zit ik eigenlijk zelden. Ik zit veel liever in een zeteltje in de living (op de eerste verdieping) met zicht op de boomkruinen van de tuinen en een semi-privaat park achter ons en wissel af met staand werken aan het groot werkeiland in de open keuken. Dat werkeiland en leven op de eerste verdieping zijn 2 zaken waar ik nog steeds erg blij mee ben. Contact met de collega’s en vergaderingen verlopen grotendeels via videocall maar soms neem ik bewust mijn telefoon omdat ik dan kan rondwandelen terwijl ik iets bespreek of een hoor hoe het ermee gaat. Grootste aandachtspunt: zorgen voor voldoende beweging en dat lukt niet elke dag even goed (tijdens de lockdown ging ik zowat elke dag met mijn dochter wandelen maar aangezien zij – voorlopig nog voltijds – naar school gaat, gebeurt dit nu veel te weinig).

    13 oktober 2020 at 19:25
  • Reply Liese

    als opvoedster kan ik mijn werk niet meenemen naar huis. Hoewel ik wel een deel van de administratie thuis zou kunnen afwerken is dat nutteloos omdat ik dat doe terwijl de jongeren op school zijn en ik dus alleen in de groep ben. Eerlijk gezegd ben ik wel blij dat ik niet moet thuiswerken, ik heb echt die loskoppelmomenten nodig.

    14 oktober 2020 at 08:12
  • Reply Evi

    Hier is het voor het merendeel van de tijd thuiswerken. En daardoor merk ik wel dat ik de ruimte graag wat meer en beter zou willen aankleden. Maar de tijd daarvoor ontbreekt jammer genoeg wat :( Zo een warm voetenmatje lijkt me wel top te zijn! Ik wist niet eens dat dat bestond :-)

    14 oktober 2020 at 08:58
  • Reply Kris10

    Ik werk nog steeds het merendeel van de tijd thuis. Dat gaat echt goed. Zelfs met mijn bureau midden in de living. Als de zoon thuis is, kan ik hem een beetje in het oog houden dan. De uren dat hij er niet is zijn efficiënter maar anders zat ik meer op de trein dus qua uren dat ik echt kan doorwerken komt het ver hetzelfde uit.

    14 oktober 2020 at 14:44
  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Lees ook:

    %d bloggers liken dit: