Vorig jaar mocht ik een bezoekje brengen bij Belgocontrol in Steenokkerzeel bij Zaventem. Belgocontrol is de luchtverkeersleidingstoren die instaat voor alle vliegbewegingen in het burgerlijk luchtruim waar België voor verantwoordelijk is. Dat betekent dat ze niet alleen de vliegtuigen begeleiden die op de luchthavens landen maar ook de vliegtuigen die gewoon overvliegen.
Open-Bedrijvendag op 1 oktober 2017
Als je het vliegtuig neemt sta je er vaak niet bij stil wat er achter de schermen allemaal gebeurt. En dat is veel meer dan je op het eerste zicht zou vermoeden. Normaal gezien kan je Belgocontrol niet bezoeken. Met de Open Bedrijvendag is een bezoekje aan Belgocontrol dan ook één van de populairste activiteiten die altijd supersnel volzet zijn. TIP: de inschrijvingen voor Belgocontrol starten op 18 september dus haast je om jouw plekje te reserveren! Te laat? Niet getreurd, ik vermoed dat Belgocontrol er bij de volgende Open Bedrijvendag weer zal bij zijn. Bovendien zijn er nog tal van andere bedrijven te bezoeken! Het volledige overzicht vind je hier.
Belgocontrol achter de schermen
Ik had vorig jaar dus het geluk een preview van de Open-Bedrijvendag te mogen bijwonen. We werden getrakteerd op een prachtige zonsondergang vanuit de verkeerstoren! Alleen daarom al een avond om niet te vergeten.
Het bezoek begon in de 360°-simulator. In deze simulator krijgen beginnende luchtverkeersleiders hun opleiding. Het is een levensechte simulatie van wat je in de verkeerstoren te zien krijgt. De simulator kan via allerlei effecten en noodscenario’s zorgen voor een realiteitsgetrouwe weergave. Alle mogelijke weersituaties en emergencies kunnen worden getraind. Ook andere luchthavens kunnen hier geprojecteerd worden.
Daarna trokken we naar het zenuwcentrum van de luchtverkeersleiding, CANAC 2. Hier zagen we de luchtverkeersleiders tientallen (of waren het er honderden) schermen in de gaten houden. Hoewel het er, toen wij er waren, vrij relaxt uit zag, kon ik me toch perfect inbeelden dat dit een vrij stresserende job moet zijn met immens veel verantwoordelijkheid. Als een van de verkeersleiders een minder moment heeft, dan kunnen ze zich door een collega laten vervangen. Ik denk niet dat deze optie er op veel jobs is maar als luchtverkeersleider moet je dan ook elke seconde geconcentreerd zijn.
Tenslotte bezochten we ook de luchtverkeerstoren zelf. Of toch de ‘reserve-kamer’. De luchtverkeersleiders waren een verdiep hoger aan de slag. In de reservekamer draaien alle schermen ook gewoon realtime mee. Zo kan, indien nodig, vlot geschakeld worden.
Werken bij Belgocontrol
Een job als luchtverkeersleider blijkt een gewilde functie. Bij een vorige selectieronde waren maar liefst 1600 kandidaten. Daar hielden ze er 12 van over die effectief aan de 2-jarige opleiding mochten beginnen. Ook interesse? Er zijn regelmatig selecties. Er zijn geen diplomavereisten. Wel verkiezen ze mensen die nog zo jong mogelijk zijn en geen eerdere bagage hebben. Ik val dus volledig uit de boot qua profiel maar ik zou sowieso ook niet stressbestendig genoeg zijn :-)
Meer Living by the Sea? Volg LBTS dan ook op Facebook, Instagram en Twitter!
Geef een reactie