In 12 maanden naar een nieuwe jij

Posted in Lifehacks by
In 12 maanden naar een nieuwe jij - nieuwe gewoonte

Goede voornemens verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ik schreef hier eerder al dat ik niet meer aan goede voornemens doe. Toch blijf ik met die drang zitten om beter te doen. Het duurt zo’n 2 à 3 maanden om nieuwe (goede) gewoontes aan te leren. En daar wil in 2019 werk van maken. Ik koos 6 gewoontes uit die ik me in 2019 wil aanleren. Eentje per 2 maanden. Alhoewel ik ondertussen ook al beetje aan de andere probeer te werken. Doe je mee?

Meer water drinken

Ik drink te weinig water. Zo simpel is het. Als ik aan het werken ben en ik zet niet meteen een groot glas water naast me, dan is de halve werkdag al gepasseerd voor ik mijn eerste glas water drink. Te veel water is ook niet goed maar ik mik dus op 8 à 12 glazen water per dag. Door meteen bij het opstaan al een groot glas te drinken, hoop ik alvast een goede start te nemen. Verder probeer ik dus elk uur een glas te drinken, zeker als ik aan mijn bureau zit. Oja, andere drankjes tellen niet mee.

In mijn handtas zit een herbruikbare waterfles. Ik ben al jaren fan van Dopper. Het bovenste deel kan je gebruiken als glaasje. Leuk maar ook niet meer. Het handigste vind ik dat je de waterfles dus helemaal kan openen en dus in 3 stukken in de vaatwas kan steken. Ik kocht een stalen versie zodat ik ook geen last heb van geurtjes in de fles. 

Een goede slaaproutine

Niet dat ik een slechte slaper ben, maar ik wil graag wat vroeger opstaan. De ochtendstond zorgt vaak voor enkele productieve uurtjes. Alleen is de snooze-knop meestal verleidelijker. Ik probeer er nu al wat aandacht aan te besteden maar vanaf maart is dit dus de hoofdfocus: een degelijke avond- en ochtendroutine opzetten, op tijd gaan slapen en zonder snoozen opstaan. Geen schermen meer vlak voor bedtijd (hoewel ik het blauwe licht met mijn speciale bril al grotendeels uitschakel) en een paar uren voor ik ga slapen ook geen caffeine meer of andere zaken waardoor ik minder goed slaap. 

Zoals veel mensen draait mijn brein overuren eens mijn hoofd mijn hoofdkussen raakt. Door de voorbije dag even te evalueren, eens stil te staan bij de kleine gelukjes van die dag en desnoods mijn hoofd even leeg te schrijven + de volgende dag al even overlopen en voorbereiden, hoop ik sneller in slaap te vallen. Opvallend: ik slaap beter als ik evenwijdig met de zee slaap. Mijn bed staat nu tijdelijk anders en ik word regelmatig diagonaal wakker. Am I the only one? 

Have breakfast like a king

Het is niet alleen een gevolg van die snooze-knop maar komt ook door niet goed voorbereid te zijn en ‘niets in huis te hebben om te ontbijten’. Mijn ontbijt is vaak een graanreep, tegen 11u op kantoor. Niet zo gezond dus. Vanaf mei wil ik dus 2 maanden elke dag uitgebreider en gezonder gaan ontbijten in de hoop dat ik me na die 60 dagen ‘ontbijten’ als nieuwe gewoonte heb aangeleerd. 

Inspiratie kan ik uit dit oude artikel putten. Tijd zou in orde moeten komen als het vorige puntje goed afgelopen is. En ‘havermout’ en sojamelk steeds op mijn boodschappenlijstje zetten is nu ook geen moeite. Dit puntje moet dus gewoon slagen!

Meer beweging buiten

Trouwe lezers weten alles van mijn liefde voor Zweden. Ze hebben daar een gezegd: er is geen slecht weer, alleen slechte kledij. Helemaal juist! Sinds ik dit hoorde, is het zowat mijn motto geworden. Weer of geen weer: buiten is sowieso genieten! 

De kust is het hele jaar door zalig vertoeven: in de zomer is het op het strand misschien wat drukker (alhoewel dat echt goed meevalt op het stuk waar wij onze strandcabine hebben en je vooral locals vindt), toch kan ik me geen leven zonder strand en zee voorstellen. Ook de andere seizoenen zijn top: heerlijk uitwaaien in de herfst, een frisse neus halen in de winter en alles halen uit de steeds weer langer wordende dagen in de lente: ik vind het allemaal prima. Zelfs een stevige regenbui kan me niet van de zeedijk weghouden! Enkel bij vliegende storm – zo’n storm waarbij je letterlijk wegwaait – blijf ik misschien liever thuis. 

Dus: in 2019 wil ik zo vaak mogelijk en liefst elke dag een fikse wandeling gaan doen. Een beetje beweging, hoofd leegmaken, frisse zeelucht opsnuiven,… Buiten zijn is sowieso ontspannend. De Zweden zijn erg fanatiek in dat buitenleven (of ‘uteliv’ zoals zij het noemen). Ik moet er misschien eens een apart artikel over schrijven. 

Digital detox

Ik probeerde het al een keertje maar lang lukte het me niet. Toch wil ik in 2019 een nieuwe poging wagen. Geen mails meer na 19u (de vorige keer probeerde ik 18u maar dat bleek te idealistisch) en in het weekend minstens 1,5 dagen offline. 

Alle notificaties heb ik sowieso al afgezet. Ik doe verwoede pogingen om ‘s morgens niet meteen naar mijn mobieltje te grijpen maar dat mislukt vooralsnog grandioos. 

In gezelschap ben ik vaak de enige die niét op de smartphone zit te kijken. Dat loopt dus al goed. Het is vooral in dagdagelijks gebruik dat ik snel afgeleid ben en mijn Samsung bovenhaal. Ken je dat: je kijkt naar je telefoon om te weten welk uur het is maar als ze je dan meteen erna zouden vragen hoe laat het was, heb je echt geen idee. Ik las dat we tientallen keren per dag naar dat kleine schermpje zitten staren. Fear of missing out. Het ding is dat we net door die smartphone het leven aan ons voorbij zien gaan! 

Relax

Bewust me-time inboeken. Het zou dit jaar wel eens een uitdaging kunnen worden. Van aperitiefjes op donderdagavond tot wellness at home, ik wil er wat meer werk van maken en er vooral bewuster van genieten. Zeker als ik midden in een project zit, durft relaxen er al eens bij inschieten. Stress of het te druk hebben is nergens voor nodig. 

* Wat mag je in 2019 op Living by the Sea verwachten?

Ik wil mezelf geen druk of verplichtingen opleggen als het op deze website aankomt. Als het leven wat meevalt, dan mag je hier elke maand een andere themapagina verwachten. In december draaide het hier op de homepagina allemaal om kerst, voor januari had ik ‘zero waste’ als thema uitgekozen. De startpagina is er al en ik probeer de komende dagen nog wat artikels die in concept staan online te zwieren zodat het allemaal wat vollediger wordt. De thema’s voor heel het jaar liggen in elk geval al vast!

Wat heb jij als doelstellingen voor dit jaar? 

31 december 2018
/
Previous Post Next Post

2 Comments

  • Reply tiny

    Haha, ik kan je wel helpen met die wellness at home!
    En elke avond voor ik ga slapen schrijf ik een paar zinnen in mijn “one line a day”-boekje, helpt ook.
    Succes!

    3 januari 2019 at 07:41
    • Reply Heidi

      Oh zeker! Ik laat je iets weten als ik gesetteld ben en plek heb voor een massagetafel :-)

      3 januari 2019 at 18:40

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Lees ook:

    %d bloggers liken dit: