Organiseer eens een garage sale

Posted in Minimaliseren by
Garage sale organiseren

Toen ik mijn huis verkocht, vond ik het tijd om nog eens goed door al mijn kasten te gaan. Het zag ernaar uit dat ik eerst een tijdelijk onderkomen zou moeten zoeken en dus koos ik ervoor om zoveel mogelijk weg te doen door een garage sale te organiseren.

Ik ben uiteindelijk met 8 bananendozen (exclusief kampeermateriaal, duikmateriaal en een koffer kledij) en een bed verhuisd. Mijn servies en glazenset, mijn zetels, mijn tafel + stoelen,… Het ging allemaal de deur uit.

Omdat ik ertegen op zag om alles te fotograferen en op 2dehands of Facebook Marketplace te zetten, besloot ik een garage sale te houden. Google leerde me dat, zolang dit in je huis was, je dit gewoon mocht organiseren (het was lang voor er van corona sprake was!).

De buurvrouw van een paar huizen verder ging ook verhuizen en we sloegen de handen in elkaar. Ik maakte een affiche en een flyer, zij zorgde voor de verspreiding. Op de dagen dat we de garage sale organiseerden, verwezen we de mensen ook naar elkaar door.

Het was een succes! Heel wat spullen kregen een nieuwe eigenaar en ik merkte ook dat de mensen minder probeerden afdingen dan op een rommelmarkt. Tegelijkertijd merkte ik soms wat terughoudendheid bij de mensen om binnen te komen. Ik had namelijk geen garage en de garageverkoop ging gewoon in mijn woonkamer door.

Mag je een garage sale houden in België?

In films zie je vaak dat ze een yard sale houden. Bij gebrek aan tuin en garage hield ik technisch gezien dus een living sale.

In België mag je een garageverkoop houden (in je garage of in een andere privé-ruimte) als het gaat om een occasionele gebeurtenis, je enkel gebruikte of tweedehands spullen verkoopt en dit doet op privéterrein.

Tips om een garageverkoop te organiseren

  • Check bij buren en vrienden of er nog anderen willen meedoen. Samen sterker! En vooral: samen een groter netwerk om uit te nodigen.
  • Verzamel alle spullen die je wil wegdoen/verkopen.
  • Kies je datum goed uit. Wij kozen voor een moment waarop er veel passage was naar de vlakbij gelegen supermarkt.
  • Maak op voorhand voldoende reclame: maak een Facebookevent aan, plaats het in de uit-kalender, verdeel flyers in de lokale handelszaken, hang een affiche bij de bakker, verwittig al je vrienden,…
  • Zet je spullen netjes en overzichtelijk uit. Ik zette mijn opbergrekken uit de berging hiervoor even in de woonkamer. Zo kon ik ook mijn privé afschermen.
  • Zorg voor redelijke prijzen. Onthoud: je wil van de spullen af. Ze bijhouden kost ook geld.
  • De dag zelf zette ik ook wat stories op Instagram en dit leidde zeker ook nog tot enkele verkopen.
  • Hou uiteraard ook rekening met de corona-maatregelen: voorzie handgel, zorg voor een bordje waarop de afstandsregels staan en draag zelf liefst ook een mondmasker. Zorg verder dat de ruimte zeker goed verlucht kan worden en check de aanbevelingen van de Veiligheidsraad.

Check zeker ook de tips bij verkopen op de rommelmarkt!

Ja, voor het nieuwe huis zal ik veel nieuw moeten kopen maar dat zie ik ook als een voordeel. Ik heb het niet moeten verhuizen, niet moeten opslaan en waar ik destijds vooral voor budgetvriendelijke oplossingen ging, wil ik nu echt duurzame stukken kopen.

Heb jij al eens een garageverkoop georganiseerd?

Pin for later

1 juni 2020
/
Previous Post Next Post

1 Comment

  • Reply Liese

    We organiseren er jaarlijks 1 met gezinsbond. Op 1 voormiddag kun je over de hele gemeente bij alle deelnemers terecht.
    Zo fijn om te minimaliseren, nu kun je echt from scratch herbeginnen in je nieuwe plek!

    1 juni 2020 at 22:01
  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Lees ook:

    %d bloggers liken dit: