Compensatie treinvertragingen

Posted in Lifehacks, Reistips by
Compensatie treinvertragingen

Update: in 2013 pendelde ik bijna dagelijks naar Brussel. Vertragingen waren schering en inslag. Door telkens compensatie aan te vragen voor de herhaaldelijke vertragingen, had ik ongeveer per 6 maanden een railpas gratis. Een magere troost maar beter dan niets.

Nope, geen klaagpost over de vertragingen van den NMBS, dat doe ik op Twitter wel. Maar uitleg over de compensatieregeling die ze voorzien.

Formulier compensatie treinvertragingen

In het kort zijn er 2 mogelijke treinvertragingen waarvoor je compensatie kan aanvragen:

  • Als de vertraging meer dan 60 minuten bedraagt, krijg je in principe een waardebon ter waarde van het bedrag van je treinreis. Hou je treinticket goed bij en dien je compensatie-aanvraag binnen de 30 dagen in.
  • Herhaaldelijke vertragingen van meer dan 15 en 30 minuten worden ook gecompenseerd. Bewaar al je treintickets of geef het abonnementsnummer mee.

Het is een heel gedoe om elke treinvertraging vanaf 15 minuten bij te houden voor die compensatie. Je moet er dus wat voor over hebben. Deze website maakt het je een beetje makkelijker.

Verwacht geen massa’s cash geld. De compensatie uit zich in een bedrag in je elektronische portefeuille waarmee je dan treinkaarten en -biljetten kan aankopen. Elke 6 maanden heb ik zo een railpass voor de verniet.

Valt me trouwens op hoe veel mensen dagelijks de trein nemen en toch nog niet van deze ‘compensatie treinvertraging’-regeling gehoord hebben. Als het van mij afhing, zou de NMBS dit in elk station duidelijk moeten afficheren. En uiteraard heb ik nog liever treinen die op tijd zijn dan deze kleine compensatie.

P.S. Treinvertragingen veroorzaakt door aangekondigde stakingen geven helaas geen recht op compensatie.

Wist je trouwens dat je ook bij vertragingen met je vlucht recht hebt op mooie compensaties? Langere vertragingen leverden me al een paar keer een mooi bedrag op. Bij kortere vertragingen is het vaak beperkt tot een gift voucher voor een lunch of een koffie. Voer voor een ander artikel!

Pin it

Compensatie vertraging met de trein
24 mei 2013
/
Previous Post Next Post

1 Comment

  • Reply Sopdet

    Ze zouden inderdaad wat klantvriendelijker mogen zijn op dat vlak. Het ergste is dat ze het zelf beter weten dan wij, ze zouden het volledig geautomatiseerd kunnen doen.

    24 augustus 2017 at 08:35
  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    Lees ook:

    %d bloggers liken dit: