Alles wat je moet weten over de nieuwe app Vero

Sinds Facebook Instagram overnam en er hun algoritmes op los liet, was de fun er voor velen een beetje af. Ipv het spel eerlijk te spelen, richtten bepaalde profielen comment pods op om elkaars accounts kunstmatig omhoog te duwen in de feed. Terwijl goede content zou moeten primeren. Plots ging het altijd en overal over Vero. Nieuwsgierig als ik ben, ging ik ook overstag. Sinds deze week ben ik op Vero te vinden. Maar wat is Vero nu precies? Heeft Vero kans op slagen? Veel vraagtekens waar we hieronder een antwoord op proberen geven.

Vero app

Wat is Vero?

Vero is het nieuwste sociale netwerk. Vero betekent waarheid en dat is ook waar de app voor staat: de realiteit tonen. Je zou Vero als de nieuwe Instagram kunnen omschrijven maar dan zonder de over-gestylde of fake foto’s. Vero is veel meer dan Instagram. Je kan er ook tv-programma’s, nieuwsberichten, muziek, films of boeken op delen. Post je een link, dan kunnen je volgers ook gewoon doorklikken (eat this Instagram!).  Een beetje meer zoals Facebook dan? Ja, maar Vero werkt zonder algoritmes. Ze tonen alles. Je volgers krijgen dus geen selectie te zien maar krijgen een chronologische feed met alle posts van wie ze volgen. Je moet je volgers dus eerlijk verdienen door goede content te voorzien en niet door vals te spelen met comment pods of door andere bedenkelijke truucjes toe te passen.

Vero keek goed naar de bestaande sociale media en nam het goede uit al hun voorgangers over en verbeterde deze nog. Wie ooit op Google+ te vinden was, zal zich de ‘kringen’ nog herinneren. Je kon mensen toevoegen aan een bepaalde groep en dan selecteren welke groepen je posts te zien kregen. Bij Vero kan je kiezen uit 4 categorieën om je posts te delen: volgers, kennissen, vrienden en goede vrienden. Je bepaalt zelf wie je in welke groep toevoegt en dus ook wie wat te zien krijgt. Je kan dus iemand volgen (zoals een bekend persoon of een influencer) of vrienden worden met iemand (hoogstwaarschijnlijk iemand die je persoonlijk kent).

Reclamevrij

Naast het feit dat ze geen algoritmes gebruiken, beloofden ze ook dat ze reclamevrij zullen blijven. Het zou de bedoeling zijn in de toekomst een soort lidmaatschap/abonnement te verkopen maar de eerste miljoen inschrijvingen zullen levenslang gratis gebruik kunnen maken van de app. (De voorbije dagen had de app dan ook wat groeipijnen doordat ze plots zoveel verkeer op hun servers hadden. Je hebt momenteel dus soms even geduld nodig.) De vermoedelijke kostprijs van zo’n abonnement zou de prijs van 2 kopjes koffie zijn. Niet onoverkomelijk, lijkt me.

Wordt Vero een blijver?

Ik heb helaas geen glazen bol. Het is dus een beetje een gok. Bij Google+ had ik er nooit een goed oog op, bij Snapchat zag ik er het nut niet echt van in (en zie hoe fout ik daar zat!) en ook bij Facebook hield ik eerst even de boot af. Ik durf dus zeggen dat ik er al eens naast zat. Maar van Vero hoop ik oprecht dat het een blijver wordt en het Instagram op termijn misschien kan vervangen. Als hun serverproblemen snel opgelost geraken voorspel ik Vero een zonnige toekomst, anders zou de hype, net zoals bij Ello destijds, wel eens snel kunnen overwaaien.

Je kan de app downloaden voor iOs en voor Android. Je kan mij vinden/volgen onder Heidi VDB. 

februari 27, 2018
/
Previous Post Next Post

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lees ook:

%d bloggers liken dit: