Wedstrijden organiseren: do’s & don’ts

Toen ik enkele maanden geleden een grote blog een wedstrijd zag organiseren waarbij je moest ‘delen & liken’, schreef ik onderstaand artikel. Een wedstrijd volgens het ‘share & like’-principe mag niet volgens de gebruiksvoorwaarden van Facebook en volgens de Belgische wetgeving. Blijkbaar weten maar heel weinig mensen dit? De post bleef tussen mijn concepten staan maar nu ik zag dat in een Facebookgroepje dezelfde vragen gesteld werden, leek het me wel een goed moment om hier op ‘publish’ te klikken.

Heb je zelf geen blog, kan onderstaande info misschien alsnog handig zijn voor je job? En anders sla je deze post natuurlijk gewoon over. Morgen zijn we er weer met een ander artikel! 

Een wedstrijd organiseren: waar moet je aan denken?

Achter de schermen ben ik momenteel druk bezig met het organiseren van een grote wedstrijd voor Take me to Sweden. Ik heb de voorbije weken dus vrij veel research gedaan. Ook jobgerelateerd organiseer ik al eens een (online) wedstrijdje.

Enkele zaken waar je aan moet denken:

  • Waar moeten we wettelijk gezien rekening mee houden?
  • Wat mag volgens het platform waar we de wedstrijd willen houden?
  • Het wedstrijdreglement (verplicht ook al gaat het maar om een kleine give-away!)
  • Hoe en wanneer kiezen we de winnaar?
  • Hoe geraakt de prijs bij de winnaar?

Wedstrijden: het wettelijke kader

Ik ga hier eventjes uit van wedstrijden die in België georganiseerd worden. In Nederland of andere landen kan dit anders zijn. Het belangrijkste waar je rekening mee moet houden is de Belgische wetgeving rond loterijen, kansspelen en wedstrijden. Voor het organiseren van een tombola of loterij heb je als vzw een vergunning nodig. Elke andere persoon of organisatie kan zelf geen loterij of tombola organiseren, tenzij de Nationale Loterij de organisatie op zich neemt. Met andere woorden: de onschuldige hand mag eigenlijk niet want dit is ook gebaseerd op een soort loterij.

Een wedstrijd mag je wel organiseren. Het verschil met een wedstrijd is dat het lot bij een wedstrijd de winnaar niet bepaalt. Je kan dit dus oplossen door iets te verwachten van de wedstrijddeelnemers zoals bijvoorbeeld een schiftingsvraag (hoewel deze dan weer wel op toeval berust en je dus best een indicatie kan geven – zoals ‘bij de vorige wedstrijd ontvingen we 2345 antwoorden’), een originele slogan te bedenken of iets anders waarbij kennis of vaardigheid nodig zijn. Ook snelheid (de eerste 10 die reageren,…) telt.

Het wedstrijdreglement

Hoe klein de wedstrijd ook is, het is aan te raden om een wedstrijdreglement te voorzien om discussies achteraf te vermijden. Een wedstrijdreglement moet vrij raadpleegbaar zijn en bijvoorbeeld op vraag toegestuurd kunnen worden. Er bestaan standaard wedstrijdreglementen die je makkelijk kan aanpassen voor eigen gebruik.

Wat moet er in een wedstrijdreglement?

  • Gegevens van de organisator
  • Deelnamevoorwaarden
  • Verloop van de wedstrijd (looptijd, hoe en wanneer wordt de winnaar bekendgemaakt,…)
  • Hoe en wanneer kan de winnaar zijn prijs in ontvangst nemen
  • Soort disclaimer om je als organisator in te dekken tegen onvoorziene omstandigheden die buiten eigen wil gebeuren (bv technisch probleem)
  • Gaat het om een wedstrijd op Facebook moet je ook duidelijk stellen dat Facebook niet geassocieerd met of verantwoordelijk gesteld kan worden voor de wedstrijd.

Ik heb zelf ook zo’n standaard wedstrijdreglement. Stuur me gerust een mailtje bij interesse dan kijk ik hoe ik het kan delen. 

Een wedstrijd op Facebook wat mag/mag niet?

Je kan op elk platform een wedstrijd organiseren. Omdat de meeste wedstrijden tegenwoordig via Facebook lopen en ik bijna dagelijks wedstrijden tegenkom die indruisen tegen de voorwaarden van Facebook wil ik er hier toch even dieper op in gaan.

Wat mag niet op Facebook?

  • Wedstrijden waarbij je iets moet delen om te kunnen deelnemen. Je mag de ‘share’-functie van Facebook dus niet als voorwaarde stellen voor deelname. Idem voor de ‘like’-functie. Je mag wel zeggen dat ze het gerust mogen liken en delen maar telt dus niet voor de wedstrijd.
  • Deelnames waarbij mensen iets moeten delen op hun persoonlijk profiel.
  • Deelnames waarbij mensen die niet op een foto staan zich daar toch moeten taggen.

Opgelet met wedstrijden waarbij diegene met de meeste likes op zijn bijdrage wint! Een tijdje geleden kreeg ik een paniektelefoontje van een vereniging die een wedstrijd op Facebook had georganiseerd waarbij de meeste likes won. De deelnemers gingen erg creatief aan de slag en maakten nieuwe profielen aan om likes te verzamelen. De vereniging had zich op voorhand niet goed geïnformeerd, had geen wedstrijdreglement en zat met de handen in het haar.

Wat mag wel?

Als je bovenstaande leest, lijkt het alsof er niet veel is dat je wel mag doen. Toch kan je met een beetje creativiteit nog altijd erg leuke wedstrijden organiseren op Facebook. Zo mag deelnemers wel gevraagd worden je post te liken, iets te posten op jouw pagina of een reactie achter te laten.

Praktische tips voor het organiseren van een wedstrijd

Een wedstrijd organiseren houdt dus meer in dan je op het eerste zicht zou denken. Naast bovenstaande is het ook belangrijk om even stil te staan bij hoe je de wedstrijd bekend wil maken en hoe de prijzen bij de winnaars komen. Bij een give-away op de blog is het bijvoorbeeld het handigst als je afspreekt met de prijzenschenker dat zij de prijs rechtstreeks naar de winnaar sturen als je wil vermijden dat jij met torenhoge verzendkosten zit.

Organiseer jij wel eens een wedstrijd? Heb je nog aanvullingen op bovenstaande? Laat het zeker weten in de comments. Ook: regelgevingen veranderen. Merk je iets op dat niet meer up-to-date is, geef dan zeker een seintje! 

november 9, 2017
/
Previous Post Next Post

Leave a Reply

Lees ook:

%d bloggers liken dit: