Trailrunning: een complete startersgids

Posted in Runaddict by

Vorig jaar ging ik per toeval al eens trailrunnen. En toen besefte ik dat ik in Spanje wel meer aan trailrunning had gedaan. Een plezante afwisseling voor de kilometers die ik over de gewone weg loop. Maar het was pas toen The North Face me vroeg hun nieuwste trailrunning schoen uit te testen dat ik besefte dat je daar ook speciale schoenen voor hebt.

Trailrunning (2)

Na een paar weken testen, laat ik jullie ook graag kennis maken met dit plezante alternatief voor hardlopen.

Trailrunning, wat is het?

Meestal ga ik op de zeedijk lopen. Af en toe eens door het bos. Maar meestal dus op vlakke, begaanbare grond. In Cala Joncols, mijn Spaanse thuis, ga ik ook graag lopen. De route is er wat uitdagender: bergop, geen asfalt,… Dichter bij huis kan ik ook in de duinen (bv. hier in De Haan) gaan lopen. Daar merk ik dat mijn conditie nog stukken beter kan :-) Maar het is een plezante afwisseling. Echt, genieten van de natuur, van de rust!

Trailrunning (1)

Hoe begin je met trailrunning?

Je moet helemaal niet ver om aan trailrunning te doen. Eigenlijk is elke route die niet over het asfalt loopt, trailrunning :-) Beginnen met trailrunnen is dus hetzelfde als beginnen met hardlopen: schoenen aan en gaan!

Tip: forceer niks in het begin! Ik ondervond dat trailrunning soms wat meer inspanning vraagt. Doseren is dus de boodschap! Ja, je gebruikt andere spieren bij trailrunning en dat voel je ;-)

Wat is er speciaal aan trailrunning schoenen?

Trailrunning (3)

Awel, ik ben verre van specialist :) Maar mijn trailrunning schoenen hebben onderaan uitsteeksels. Die zorgen ervoor dat ik meer grip heb en niet uitschuif. Verder voelen de schoenen wat stroever. Maar dat lijkt me dan weer belangrijk om voldoende steun te bieden aan je voet als je op onverharde wegen gaat lopen.

Toen we ook dit jaar in Oostvoorne een rondje rond het meer liepen, had ik mijn Ultra MT’s aan en ondanks het feit dat ik al een hele tijd amper gelopen had, liep ik de bijna 12 km toch vlot uit. Dankzij mijn schoenen, zei ik. Geen idee waarom mijn loopbuddy’s daar om moesten lachen ;-)

Nog een paar tips

  • Neem je volledig opgeladen smartphone mee! Als je de gewone weg verlaat, kan je al sneller verdwalen. Google Maps wijst je dan weer de weg naar huis.
  • Nog een paar dinges die handig zijn om mee te nemen voor het geval je trail run langer uitvalt dan je verwacht had: een gelleke of een energiereep en een flesje water.

Ken jij een leuke route in jouw buurt? Laat het dan zeker in de comments weten!

In samenwerking met The North Face
juli 29, 2015
/
Previous Post Next Post

Leave a Reply

Lees ook:

%d bloggers liken dit: