Tips voor thuiswerkers

Posted in Freelance life by

Op mijn vorige job mocht ik 1 dag per week thuiswerken. Mooi meegenomen want elke dag zo’n 4 uur onderweg zijn kruipt in je kleren. Ik merkte al snel dat ik op die thuiswerkdag eigenlijk constant mijn mails aan het checken was want ik wou meteen reageren als een collega me mailde. Stel je voor dat ze zouden denken dat ik niet aan het werken was?! Echt efficiënt was dat dus niet. Gelukkig had ik dat al snel door en werkte ik een systeem met ‘blokken’ uit. Ik checkte mijn mailbox enkel nog in bepaalde tijdsblokken en werkte in andere blokken geconcentreerd door.

Ook de laatste jaren, nu ik grotendeels als freelancer aan de slag ben, werk ik van thuis uit. Ik durf me dus wel ervaringsdeskundige noemen wat thuiswerken betreft. Van thuis uit werken is niet altijd gemakkelijk. Het maakt het moeilijker om je werk van je af te zetten. Als je niet oplet, kan het een eenzaam bestaan worden. Er is afleiding dus je moet wel wat karakter hebben. Tegelijkertijd zijn er zoveel voordelen: je plant je eigen tijd in (afhankelijk van de afspraken met je werkgever of klanten), je kan snel tussendoor de vaatwas aanzetten, je bent thuis als de postbode pakjes brengt,…

Tips thuiswerken

Dit is dus een artikel voor wie af en toe mag telewerken, altijd aan thuiswerken doet of als freelancer zelf zijn werkplek kiest. Mogelijks hebben zelfs studenten wat aan de tips.

De beste thuiswerk-tips

Zorg voor een aparte ruimte

Of je nu een aparte bureau hebt of het met een bureautafel in een andere ruimte moet doen: zorg dat je je eigen territorium hebt waar je je papieren eventueel kan laten liggen en waar niemand je kan storen. Je kan desnoods een bordje aan de deur hangen. Als ik aan bepaalde opdrachten moet werken, zet ik zelfs mijn gsm uit!

Beperk ook je internetgebruik. Ik kan vaak niet zonder internet maar voor bepaalde taken zet ik mijn laptop in vliegtuigmodus. Handig om geconcentreerd door te werken! Je hebt daar dus helemaal geen aparte app voor nodig.

Zorg dat vrienden, familie, huisgenoten weten dat je aan het werk bent, ook al ben je thuis. Ze zullen anders nogal rap de neiging hebben om je toch te storen.

Maak een lijstje

Deze tip geldt eigenlijk voor iedereen: maak een lijstje met wat je die dag wil doen. Zo weet je waar je prioriteiten die dag liggen en kan je genieten van het voldane gevoel gedane taken te kunnen doorstrepen of af te vinken.
Zelf werk ik eigenlijk met een lange termijn-planning waar ik een jaar vooruit projecten op aanduid. Zo zie ik in een oogopslag welke maanden druk worden. Ook ideetjes van mijn ‘ooit eens’-lijstje plan ik op een bepaalde maand in. Anders komt het er niet van. Zo staan daar voor de komende maanden enkele leuke workshops op (binnenkort meer!), duid ik er de evenementen voor mijn klanten op aan en zet ik grote taken zoals bv GDPR erop.

Elke week bekijk ik ook mijn weekplanning en duid ik deadlines in mijn agenda aan. Die weekplanning is de basis voor mijn lijstje TO DO TODAY. Ik probeer me te beperken tot 3 to do’s per dag (afhankelijk van de grote van de taak) en bouw reserve in voor onvoorziene dingen. Die zijn er regelmatig en zo heb ik ze toch een beetje voorzien. Zijn er die dag geen onvoorziene dingen en ben ik sneller klaar dan gedacht, dan trakteer ik me op even niets doen of ik begin aan iets anders op de to do-lijst zodat ik eventueel wat voorsprong inbouw.

Een klassieke tip is te beginnen met het lastigste karweitje op de je to do-lijstje. Persoonlijk werkt dit voor mij soms tegendraads. Ik zie er dan zo tegenop dat ik het uitstel om eraan te beginnen. Als ik daarentegen begin met iets kort en leuk, kom ik vaak in een flow waardoor ik de andere taken ook met plezier aanpak. Als ik echt geen zin heb, en dat is als freelancer een groot voordeel, doe ik even iets anders en schuif ik in mijn planning. Hier schreef ik ook al dat je bepaalde taken beter kan doen als je in een bepaalde mood bent.

Pauzeer op tijd

Het stond vorige week nog in de krant: professionals nemen een break, amateurs niet. Pauzeren is belangrijk om beter te kunnen presteren. Als je op voorhand je pauzes vastlegt, werk je vaak efficiënter door. Je weet immers wanneer je mag pauzeren en werkt daarnaar toe. Vandaar wellicht het succes van Hoffice: na elke 45 minuten pauzeer je. Je hebt dus geen tijd te verspelen.

Ook al deel ik grote taken op in kleinere deeltaken, soms ontzie ik het nog om eraan te beginnen. Het helpt me dan om een tijd aan een taak te geven en een timer te zetten. 1 uur doorwerken aan een lastige taak, lijkt minder erg dan mezelf opdragen die opdracht af te werken. Is de taak dan nog niet gedaan, ik heb op zijn minst wel al een uur minder te doen. Het komt ook vaak voor dat, eens ik eraan begonnen ben, ik dan gewoon verder doe. Het is een beetje zoals met gaan lopen: het duurt even om me te motiveren om te gaan lopen maar de voldoening achteraf is zo groot.

Zorg dat je in de middagpauze ook even buitenkomt. Een klein wandelingetje, ergens gaan lunchen,… als we maar even een frisse neus kunnen halen en kunnen veranderen van omgeving. We zitten al zo vaak binnen (en achter de computer). Gaan joggen over de middag is zo een favoriet van me. Maar het kan ook iets praktisch zijn als naar het containerpark rijden. Of afspreken met vrienden of andere freelancers. Sociaal contact is ook belangrijk.

Doe alsof je buitenshuis gaat werken

Probeer zoveel mogelijk een vaste routine aan te houden. Je moet niet om 8u30 aan je bureau zitten maar zoek iets dat werkt voor jou en hou je eraan. Als ik kon kiezen dan startte ik elke dag op het gemak maar als ik pas na 10u (of nog later – het zou wel eens 11u30 kunnen zijn ook) begin werken, dan is de helft van de dag al voorbij. Ik heb het gevoel dat ik zoveel meer gedaan krijg als ik vroeg begin.

Als ik kon kiezen dan zat ik vaak in pyjama achter mijn laptop. Gelukkig moet ik ‘s morgens meestal al de deur uit en moet ik me wel aankleden. Ik durf wel een gemakkelijke broek aantrekken als ik thuiswerk. Die broek zien ze toch niet als ik Skype-calls heb. Je aankleden zorgt ervoor dat je je frisser voelt en ook echt in werkmodus komt.

Door thuiswerken vervaagt de grens tussen werk en privé. Ik probeer om de laptop na 20u dicht te laten. Dat lukt niet altijd maar het is een mooi streefdoel.

Werk jij soms van thuis uit? Wat is jouw beste thuiswerktip?

februari 25, 2018
/
Previous Post Next Post

1 Comment

  • Reply Josefien De Bock

    Als fulltime zelfstandige werk ik grotendeels thuis. Ik werkte vroeger vaak in mijn pyjamabroek of comfy pants. Gezellig maar ik ben ermee gestopt. Ik voel me ‘professioneler’ met een deftige outfit (meestal jeans en sweater, geen mantelpiece of zo hé) aan, ik heb het gevoel dat me dat op een bepaalde manier een pak productiever maakt en ik voel me zelf gewoon ook beter in mijn vel zo.
    In de zomer vind ik het wel leuk dat ik kan werken in een kort shortje of een leuk kleedje, wat ik niet kon toen ik nog in loondienst werkte.

    februari 25, 2018 at 8:35 pm
  • Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

    Lees ook:

    %d bloggers liken dit: