Geen tijd? Een artikel over timemanagement.

Posted in Lifehacks, Minimaliseren by

Timemanagement

Een artikel over timemanagement. Ik had het beloofd. Ik zat er wat mee in de knoei want ‘Moet het allemaal en altijd superefficiënt?’ ‘Kan het niet gewoon go with the flow?’. En toen viel mijn frank: het zat er tussenin. Doe efficiënter voor meer go with the flow. 

“Goh, daar heb ik geen tijd voor hoor.” Het is een zinnetje dat ik geregeld hoor. En eerlijk is eerlijk: ik spreek het zelf ook vaak uit. Maar is dat zo? Hebben we echt geen tijd? Een dag telt nochtans nog altijd 24u. En als je bijvoorbeeld 24 uur moet wachten op de luchthaven, dan weet je pas hoe lang 24 uren zijn. Let me tell you this: gebrek aan tijd is feitelijk een gebrek aan prioriteiten! Denk daar maar eens over na.

Het probleem zit ‘m volgens mij niet in die 24 uur die we per dag ter beschikking hebben maar in hoe we met die 24 uur omgaan. Afgelopen zomer las ik het boek The 4-Hour Work Week. Slechts vier uur per week werken? Bullshit natuurlijk. Dat is slechts voor enkelen weggelegd. Maar heel wat inzichten die Timothy Ferriss in het boek deelt, zijn er boenk op.

Timemanagement

Tools

Wie timemanagement zegt, denkt vaak aan tools die je daarbij kunnen helpen. Ik zet er graag een paar voor je op een rijtje. Heel wat zaken kan je automatiseren waardoor je er minder tijd aan moet besteden. Bij Ferriss gaat dit echt heel ver. Zowat alle mails krijgen een geautomatiseerd antwoord en hij maakt ook gebruik van een virtuele assistent.

Er zijn heel wat zogenaamde productiviteitstools maar mijn ervaring is dat, hoe meer je er gebruikt, hoe minder effectief het allemaal is. Pomodoro zou een handige app zijn om een bepaalde tijd geconcentreerd door te werken maar is voor mij dus niet essentieel.

  • Google Inbox: Inbox bundelt je mails. Je kan mails snoozen naar een later tijdstip, wat ik persoonlijk erg handig vind om een lege inbox te kunnen behouden. Ook mails ivm geplande reizen verschijnen op een handige manier in je mailbox.
  • Google Drive: om overal aan mijn documenten te kunnen en vlot met meerdere personen te kunnen samenwerken.
  • Dropbox: de foto’s die ik met mijn smartphone neem, worden automatisch ingeladen op Dropbox. Niet alleen een handige back-up maar ik moet ze ook niet meer zelf op de laptop overzetten.
  • Evernote: om overal notities te kunnen nemen en geen 1001 losse blaadjes te hebben. Synchroniseert tussen laptop, smartphone,…
  • Hootsuite: tweets inplannen, meerdere accounts beheren,… Zeker voor social media addicts een handige tool.
  • IFTTT: de koning onder de automatiseer-tools! Je kan op allerlei ‘recipes’ zoeken en deze makkelijk implementeren. Wie wat technischer aangelegd is, kan zijn eigen ‘recipes’ programmeren.
    Wat kan met IFTTT? Koppel het weerbericht aan je wekker en word 10 minuutjes vroeger gewekt als het ‘s nachts gevroren heeft zodat je extra tijd hebt om je voorruit ijsvrij te krabben, laat foto’s waarin je getagd bent op Facebook automatisch op Dropbox opslaan, laat foto’s van Instagram als native pictures verschijnen op Twitter,… Echt je kan het zo gek niet bedenken of IFTTT kan het!

Welke tools zijn voor jou onmisbaar? Deel ze gerust bij de reacties!

Single-task

Ik gebruikte dit woord al in dit artikel. Het is een gouden tip. Stel prioriteiten, dan is het niet nodig om te multitasken. Het zit ‘m ook in de kleine dingen. Als je met een taak bezig bent, ben je dan met die taak bezig of ben je ook al bezig met de volgende stap?

Flight modus

Wil ik even écht doorwerken? Dan zet ik mijn laptop in vliegtuigstand. Zo zonder afleiding werk ik geconcentreerder door.

Uitbesteden

Naast automatiseren is Ferriss ook fan van uitbesteden. Dat is nieuw voor mij. Tot voor kort wou ik liefst zoveel mogelijk zelf doen om te besparen. Maar stilaan leer ik dat mijn tijd ook iets kostbaars is. En dus betaal ik met plezier voor de poetsdame, voor een boekhouder, voor een duurdere vlucht als de uren me beter uitkomen,…

Droomlijn

Eén van de interessante inzichten die Ferriss deelt, gaat over droomlijnen. We plannen te vaak op te lange termijn. Waar wil je staan over 10 jaar? Heb je daar al over nagedacht? Eigenlijk is dat tijdverlies. Je kan de toekomst nu eenmaal niet voorspellen. Je weet niet wat er nog op je pad komt en je weet niet wat je over 10 jaar wil.

Het is ok om langetermijn plannen te maken maar wees er flexibel mee. Plannen voor de komende zes maanden of het komend jaar zijn veel relevanter.

Wat wil je het komende jaar graag doen? Wat wil je graag hebben? Het zijn maar enkele  vragen die de basis vormen van je droomlijn. Deze doelen plaats je dan op een tijdslijn. Wat moet je doen om die droomlijn te verwezenlijken? Ferriss raadt aan dit in kleine stapjes op te splitsen. Hij roept ook op tot onmiddellijke actie. De eerste stap moet je voor 10u morgen uitvoeren!

Wat hebben droomlijnen te maken met timemanagement? Veel! Het zorgt voor een focus en een plan van aanpak. Elke dag beslis je wat de belangrijkste volgende stap is die je moet uitvoeren. Elke dag kom je dichter bij je uiteindelijke doel.

Je hebt een droom maar je durft niets te ondernemen om die droom werkelijkheid te laten worden? Wat houdt je tegen? Wat is het ergste dat je kan overkomen? En hoe zou je dat dan oplossen. Je zal zien, voor zowat alles is er een oplossing.

Mini-pensioen

Ken je het verhaal van de oude man die heel zijn leven keihard gewerkt heeft en enkele maanden na zijn pensioen overlijdt? Ook al haal je veel plezier uit je werk, het leven is meer dan afwassen werken alleen. En waarom zouden we wachten tot ons pensioen om van ons pensioen te genieten?

Ferriss stelt voor dat we nu af en toe al een mini-pensioen opnemen. Meer en meer mensen kiezen voor een paar maanden tot een paar jaar loopbaanonderbreking. Het hoeft zo drastisch niet. Je kan een maand onbetaald verlof nemen of opteren om een dagje minder te gaan werken. Toevallig dat Femma ook pleit voor een 30-uren week?

Ik koos er zelf voor om parttime te werken en daarnaast te freelancen. Ja, ik werk vaak lange dagen maar ik kan voor een groot deel zelf bepalen waar en wanneer ik werk. En dat, beste lezers, is een wereld van verschil! Ferriss zal het zo niet bedoeld hebben, maar als de zon schijnt en ik met een boek naar het strand trek, dan voelt het voor mij als een paar uurtjes mini-pensioen. Dàt heb ik dan toch al gehad.

Freelancen is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd: er komt heel wat bij kijken, je hebt wat ondernemerszin nodig en naast expert zijn in je vak, moet je ook uitblinken in administratie en bedrijfsvoering. Voer voor een andere artikel.

Effectief en efficiënt

Studeren lukte vroeger het best, vlak voor het examen. Want de druk was er. Het moest nu echt wel. Ja, ik heb de neiging om uit te stellen.

Heb ik geen deadline? Dan betrap ik me erop dat ik mijn tijd neem. Ik surf urenlang (doelloos), bijvoorbeeld op zoek naar goedkope vluchten. En ook al heb ik al een goedkope vlucht gevonden, ik zoek nog even verder want misschien is er nog een goedkopere vlucht. Uiteraard check ik tussendoor nog duust keer Twitter en Facebook. En oeps, plots is het al middernacht en heb ik de vlucht nog altijd niet geboekt.
Resultaat: ik boek die vlucht die ik uren eerder al vond en de rest was eigenlijk tijdverlies. En dan ga ik zeggen: ‘Goh, ik heb geen tijd…’. You get the picture?

Bovenstaande was een luchtig voorbeeldje maar kan je ook vervangen door werkgerelateerde situaties. En wat zeg je dan? “Goh, ik ben daar lang mee bezig geweest? Dat was veel werk!” Was het echt zo? Hoeveel tijd was je effectief en efficiënt aan het werk? Vraag je af en toe eens af of je echt productief bent of dat je gewoon maar actief bent.

Vaak zit je allerlei dingen te bedenken om eerst te doen, gewoonweg om de belangrijke dingen uit te stellen. Ik kijk in eigen boezem: ik zou eigenlijk dringend een rapport moeten afwerken maar wil eerst minder belangrijke dringende klusjes achter de rug hebben.

Het gaat niet om de hoeveelheid tijd die we werken maar om hoe effectief we zijn. Kortweg: beperk de tijd die je voor een bepaalde opdracht inplant, zo richt je je alleen op de belangrijke dingen. Beeld je in dat je maar 2 uur per dag kan werken. Welke taken zou je doen? Wat zou je achterwege laten omdat het minder belangrijk is? De taak zal sneller af zijn en je houdt meer vrije tijd over om te genieten.

Hoe hou jij je leven in balans?

oktober 15, 2015
/
Previous Post Next Post

7 Comments

  • Reply fieke

    Dat Single Tasken is inderdaad een goeie oefening, helaas lukt dat vb. op het werk niet altijd, omdat daar wél verwacht wordt dat je alles tegelijk kan doen. Ik probeer het nu even uit en taken worden sneller én met minder fouten afgerond als ik me op één ding tegelijk focus.
    Thuis is er ook altijd wel afleiding. Een mailtje komt binnen, nog snel even dat opzoeken, je wil X opruimen en onderweg kom je Y tegen dat ook dringend gedaan moet worden. En ook nog even snel facebook/instagram checken…
    Vroeger zei ik vaak tegen mijn mama ‘ik verveel mij’. Geen idee hoe dat voelt, dit is wellicht voor veel mensen herkenbaar :-)

    oktober 15, 2015 at 9:44 am
    • Reply Heidi

      Inderdaad! Hier net even een rondje opruimen gedaan en ik ga gewoon alle kamers af en plaats alles wat niet ligt waar het hoort weer op zijn plek maar kan me inbeelden dat dit in meerpersoonsgezinnen niet vanzelfsprekend is. De boel af en toe de boel proberen laten :)

      Vervelen… Goh, vroeger had je geen internet hé. Vervelen kan ook positief zijn. Ik probeer af en toe wat lummeltijd in te plannen. Niet altijd makkelijk :-)

      oktober 15, 2015 at 6:41 pm
    • Reply fieke

      Waar is de tijd zonder internet hé? Lummeltijd is een goed plan, maar ik vind dat niet altijd eenvoudig om écht niks te doen :)

      oktober 16, 2015 at 7:59 pm
      • Reply Heidi

        Dat is. Wij zijn dat ergens onderweg verleerd. Blijven oefenen :-) Vanmorgen had ik daar precies echt geen moeite mee, met niks doen. Zat er vannacht wel pas om 4u in, dat scheelt ;-)

        oktober 18, 2015 at 2:40 pm
  • Reply Bibiane

    Die tools ga ik eens nader bekijken. En dat boek wil ik zeker ook ne keer lezen. Ja, timemanagement is niet mijn sterkste punt, maar ik moet wel een beetje met het gejongleer tussen baby, werk en blog (oh en een sociaal leven misschien ook nog ooit…)

    oktober 17, 2015 at 4:57 pm
    • Reply Heidi

      Nu nog tijd vinden om boek te lezen ;-)

      oktober 18, 2015 at 2:40 pm
  • Reply ElsS

    Ga dringend eens werk moeten maken van die dropbox en van hootsuite, dat zou me zeker tijdswinst moeten opleveren; wat dat tijd nemen betreft: ik neem voor het eerst sedert lang de hele week van de herfstvakantie verlof zonder dat het echt moet. Ik ga zeker wat lummeltijd en enkele leuke kleine projectjes (omdat ik er zelf eens zin in heb, niet omdat het moet, iets met zwerfboeken) uitproberen (ik ging bijna schrijven inplannen maar dat lijkt me hiervoor net iets te dwingend)

    oktober 20, 2015 at 9:51 pm
  • Leave a Reply

    Lees ook:

    %d bloggers liken dit: