Een pleidooi voor meer authenticiteit

Bloggers en authenticiteit

Of ik een tas wou kiezen om over te bloggen. Ik wou eigenlijk al meteen mijn standaardmailtje sturen om vriendelijk te bedanken voor het aanbod. Maar toevallig had ik de week ervoor zitten googlen naar een leuke weekendtas en eentje gepind op mijn wishlist. Dat ze net deze tas in hun aanbod hadden deed me toch overstag gaan. Ik had kort ervoor een nieuwe kofferset gekocht waar ik nog over wou bloggen omdat ik er zo enthousiast over was (en ben) en de reistas erbij leek me wel een interessante aanvulling.

De week nadat mijn blogpost verscheen zag ik overal vergelijkbare blogposts opduiken, van dezelfde webshop. Het voelde alsof ik mijn ziel had verkocht. Een vriendin stelde me gerust: het artikel paste echt bij de blog. En ik had de tas anders wellicht ook zelf gekocht. Toch bleef dit geval door mijn hoofd spoken. Ik was de voorbije maanden heel wat blogs gaan ontvolgen, net omdat ze te vaak blogden over toegestuurde producten. Was ik dan de enige die me hieraan stoorde?

Merk vs. blog

Hoe gaan merken om met bloggers en hoe gaan bloggers om met merken. Het is iets wat me als blogger en PR consultant uiteraard bezig houdt. Op TBEX volgde ik met veel aandacht de presentatie van Ping Helsinki. De voorbije maanden wisselde ik van gedachten met een aantal PR-mensen en andere bloggers. Twee van hen hebben er nu toevallig in dezelfde week een blog over geschreven. Zij weert in 2017 alle commerciële samenwerkingen. Een tegenbeweging die ik alleen maar kan aanmoedigen. Terug naar de essentie van het bloggen! Over de taalgrens stak zij haar nek uit en deed een oproep voor meer kwaliteit. Ook op Twitter lijkt het een hot topic.

Authenticiteit en kwaliteit

Op deze blog vind je bewust geen pagina ‘samenwerkingen’. Ik zat echter al lang te broeden op een alternatieve pagina waar ik jullie open en duidelijk wil vertellen hoe ik omga met eventuele samenwerkingen, uitnodigingen, affiliates,… Maar tegelijk zou dat eigenlijk niet nodig moeten zijn. Hoe erg is het dat bloggers uitdrukkelijk moeten zeggen dat iets hun eigen mening is? Mogen we daar niet altijd van uitgaan? Enfin, ik wou jullie graag bovenstaande websites en blogposts delen, vandaar deze blogpost.

Ik wil met Living by the Sea (en Take me to Sweden) authenticiteit garanderen. Ik schrijf over waar ik echt en oprecht achter sta. Dat heb ik (op enkele beginnersfoutjes na) altijd gedaan en zal ik ook altijd doen. Ik geloof dat dit het langst duurt. Ik wil niet dat jullie, de lezers van deze blog, zich moeten afvragen of ik iets schrijf omdat het het gevolg is van iets dat ik gratis gekregen heb. De gratis goodies waar ik in 2016 ‘ja’ op zei zijn trouwens op één hand te tellen. Hand op het hart kan ik zeggen dat ik daar telkens mijn eerlijke mening over geschreven heb.

Hetzelfde met de pers- en blogreizen. Noem het een zekere beroepsernst en vakfierheid maar ook hier zeg ik enkel toe als de bestemming en het programma bij de blog passen. Het verhaal dat je achteraf te lezen krijgt, is mijn verhaal. Het zijn de tips die ik ook aan vrienden en familie zou geven. Ik kies voor uitgewerkte langere blogposts ipv de snelle ‘5 dingen die je niet mag missen’-artikeltjes, doe uitgebreide research en dubbelcheck waar mogelijk. Ik beschouw me op dat vlak als reisjournalist. Ik wil kwalitatieve reisartikels schrijven. Wist je trouwens dat ik daarom ook oudere blogposts herwerk en up-to-date hou? Mijn blog is niet alleen mijn speeltuin maar ook mijn visitekaartje.

De andere kant

Ook als PR-consultant ga ik ook voor kwaliteit en authenticiteit en kijk ik verder dan de cijfers. Dat is niet altijd makkelijk want klanten willen graag cijfers. Toch leg ik hen altijd uit dat 10.000 volgers op Instagram geen indicatie is. Ik vind het veel belangrijker dat het merk bij de blogger past. Dat het echte ambassadeurs zijn. Dat hun lezers hen geloven. Dat we de juiste doelgroep/niche bereiken.
Ik pleit er als PR-consultant ook voor dat de influencer zo vrij mogelijk gelaten wordt om zijn/haar verhaal te brengen. De blogger kent zijn lezers het beste en weet best in welke vorm zij het verhaal graag willen. Samenwerkingen zie ik op langere termijn, niet als een eenmalig iets.

Het is vrij recent dat PR-bureaus de blogwereld ontdekten. Het is nog wat zoeken, voor beide partijen. Maar met +10 jaar ervaring in de PR-wereld en ondertussen ook al +5 jaar als blogger, denk ik wel te weten hoe je de juiste bloggers kan selecteren en op welke manier merken en bloggers het best kunnen samenwerken. Meer daarover in 2017 als ook de nieuwe Mermedia-website gelanceerd wordt.

Zo radicaal als Kelly ga ik dus niet. Ik ga gewoon verder zoals ik bezig ben. Met het delen van mijn passie voor reizen en Zweden. Met jullie van inspiratie en leuke tips te voorzien voor jullie volgende vakantie en lifehacks om het leven plezanter en makkelijker te maken. En met ijveren voor een authentieke blogwereld door ook mijn PR-klanten de juiste weg te wijzen. Op naar een authentiek 2017!

december 22, 2016
/
Previous Post Next Post

5 Comments

  • Reply Jenny

    Mooi verwoord en helemaal maar! Er zijn al teveel 13-in-een-dozijn blogs waar steeds dezelfde samenwerkingen en winacties verschijnen. Ik doe liever mijn eigen ding. Soms heeeeel ver weg van de gebaande paden, soms iets minder ;)

    december 22, 2016 at 7:12 pm
  • Reply Liesellove

    Haha, dit wordt een hot item in bloggersland :-) Zelf denk ik al even na over een info-pagina over samenwerkingen omdat ik ook heel veel schrijf dat helemaal uit mezelf komt en dat allicht niet altijd duidelijk is. Zelf zal ik ook niet zo extreem zijn als Kelly in 2017 maar probeer al sinds het begin dat ik benaderd wordt, erg authentiek met alles om te gaan en ga ook niet continu zelf op zoek naar gesponsorde toestanden. Sowieso wil ik vrijheid van schrijven. Het is aan de PR-bureaus en de bedrijven om die bloggers te selecteren die authentiek te werk gaan, en aan de bloggers om geen blog te starten om ermee te verdienen of dingen gratis te krijgen. Maar dat weet jij allemaal en jij herkent allicht ook zo de blogs die geschreven zijn met veel liefde, werk en tijd ;-)

    december 23, 2016 at 7:35 am
  • Reply m(i)e

    Ik erger me al lang aan de toenemende commercialisering van de blogwereld die daardoor voor mij veel van zijn geloofwaardigheid verliest. Ik heb daarom zelf al een jaar of 2 geleden daar een blogpost over geschreven (link in mijn zijbalk) en besloten om zelf nooit op vraag en in ruil voor wat dan ook iets te schrijven. Ik zou me daar ook slecht bij voelen, bloggen draait voor mij niet om geld en kado’s krijgen. En ik ben blij dat ik niet meer alleen sta te roepen in de woestijn en hoop dat velen jou, Liesellove en Kelly gaan volgen.

    december 23, 2016 at 12:37 pm
    • Reply Heidi

      Je staat zeker niet alleen te roepen in de woestijn :-) Ik heb er voorheen nooit over geschreven maar ik heb het er dus offline al vaak over gehad. Met andere bloggers maar ook (en misschien nog zelfs vaker) met mijn PR-klanten. Goede blog trouwens van Charlotte! Ik volg haar ook al een hele tijd en heb haar boek ook.

      december 23, 2016 at 8:34 pm
  • Reply liese

    hmja, ik erger me ook aan bepaalde blogs die vroeger -in mijn ogen- echt goed geschreven waren en die nu een gewone reclameblok zijn geworden. Zelf zou ik wel nog samenwerkingen aangaan maar enkel rond producten die bij mij passen. Het zou nogal vreemd zijn moest ik ineens make-up of dergelijke gaan promoten :-D

    december 25, 2016 at 1:08 pm
  • Leave a Reply

    Lees ook:

    %d bloggers liken dit: