Opruimtips voor wie er geen begin aan ziet

Opruimtips. Ik hoor het jullie al zeggen: “jamaar, jij hebt makkelijk praten met je minimalistische levensstijl”. Inderdaad, het aantal spullen in mijn huis is al erg beperkt. De extra opruim- en minimaliseerronde die ik hier af en toe nog doe om de spullenhoop onder controle te houden is dus een eitje. Ik besef dat het gemiddelde huishouden veel meer rommel heeft (en dat vaak ook niet erg vindt).

Van mij moet je niet opruimen. Doe vooral wat je zelf wil. Ik weet ook dat velen onder jullie liever wel een opgeruimd huis zouden willen maar er gewoon geen begin aan zien. Wel, deze opruimtips zijn er voor jullie. Geloof me, nadat ik een appartement moest leegmaken waar bijna 50 jaar spullen verzameld waren, begrijp ik maar al te goed hoe hopeloos en overweldigend een bomvol huis kan aanvoelen. We slaagden er in een maand in het appartement leeg te maken. Heel wat spullen gingen naar het containerpark, ’t Leeshuus of de kringwinkel. De rest verhuisden we naar het ouderlijk huis. Daar wacht ons nu deel 2 van de grote opruimactie.

Geloof me, ik zag er ook geen begin aan. Het enige begin is dan er gewoon aan te beginnen. Voor de motivatie en de mankracht moet je helaas zelf zorgen maar ik deel graag enkele opruimtips die ons geholpen hebben om orde in de chaos te brengen.

Opruimtips

Opruimen in stappen

Stap 1: zorg voor de juiste mindset

Nee, beginnen met opruimen is niet leuk. Soms moet het gewoon. In ons geval was het feit dat de zomer er aan kwam en we dan liever op het strand zaten dan tussen de rommel, de motiverende factor. We wisten dat uitstellen geen afstel was. Het moest gebeuren en hoe sneller, hoe liever.

Omdat het hier om een overlijden ging was het leegmaken van het appartement enerzijds ook een manier van verwerken en anderzijds ook een manier om bezig te blijven. Het was een huurappartement dus er was ook een soort deadline.

Wat is jouw motivatie om een bepaalde ruimte aan te pakken? Als het je kan helpen, kan het een goed idee zijn om die motivatie op een blad papier neer te schrijven en ergens te hangen waar je oog er regelmatig op valt.

Voor je begint met opruimen is het belangrijk dat je zorgt dat al je aandacht naar het opruimen kan gaan. Plan op voorhand de uren die je wil opruimen in je agenda in en hou je er ook aan. Roep desnoods helpende handen in. Bereid je mentaal voor op het opruimen en hou het eindresultaat in gedachten. Weet ook: dit zal niet even raprap gaan, hier zal tijd voor nodig zijn.

Stap 2: zorg voor de juiste tactiek

Ruimte per ruimte

Mijn eerste plan was ruimte per ruimte aan te pakken. Thuis werkt dat het best als ik een minimaliseerrondje doe. Dit was andere koek. Ik begon in de keuken en de badkamer. Dat ging vrij vlot. Daarna was de slaapkamer aan de beurt. Soms zag ik het echt niet meer zitten. Het hielp om dan even in een andere (makkelijkere) ruimte verder te doen en daarna naar de slaapkamer terug te keren.

Tegen de tijd

Je zou ook de timer kunnen zetten. Hoeveel krijg je opgeruimd in een uur tijd? Of hoe snel krijg je die kast helemaal opgeruimd? Deze tactiek werkt goed als je iemand bent die deadlines nodig heeft om (beter) te kunnen presteren.

Per soort spullen

Je zou ook kunnen opruimen per soort spullen. Dat je eerst over heel het huis alle schoenen verzamelt, dan alle boeken, alle spelletjes,… Zelf ben ik geen fan van deze methode omdat, als het huis echt rommelig is, je niet eens alle boeken zal terugvinden! Ik zou dan eerder per ruimte opruimen en telkens de boeken die ik tegenkom in een doos verzamelen. Als alle ruimtes zijn aangepakt kan je de boeken dan inventariseren en kijken wat je ermee doet. Maar elk zijn ding dus. De per soort spullen-tactiek kan wel werken als het bijvoorbeeld gaat om lege plastic flesjes ofzo verzamelen in huis (maar dan wil ik me de staat van je huis eigenlijk niet inbeelden).

Verdeel de taken

Moet je niet alleen opruimen, verdeel dan de taken. Hou hierbij een beetje rekening met ieders capaciteiten en mogelijkheden. Ik zette mijn verstand op nul in de slaapkamer en deed de kledij in zakken. Een paar stukken legde ik aan de kant voor mijn eigen kleerkast. Bij andere stukken moest ik even glimlachen omdat ik ze herkende vanop foto’s van lang geleden. Het was niet gemakkelijk maar van ons 4 was ik wel het meest ‘geschikt’ om dit taakje te doen. Mijn moeder hield zich bezig met de boekenkast, mijn broer reed af en aan naar het containerpark en mijn zus nam de kleine spulletjes in de bureauruimte aan, de schoonbroer werd ingeschakeld om de meubels af te breken.

Zorg voor een ‘afvoer’-ruimte

Duid een duidelijk afgebakende ruimte aan waar je spullen die weg moeten neer kan zetten. Zo verdwijnen de spullen al uit de op te ruimen ruimte en kan je deze aan het einde van de opruimdag of op een ander moment afvoeren naar het containerpark, de kringwinkel,… (Als het maar geen hele tijd blijft staan! Hoe sneller dit weg is, hoe groter de voldoening van je opruimdagje!) Zorg dat iedereen die komt helpen (of in het huis woont) goed op de hoogte is van deze werkwijze zodat er niks per ongeluk kan verdwijnen.

Wij maakten de hall als eerste leeg. Gewoon door alles te verplaatsen naar een andere ruimte. Zo konden we de dingen die weg konden, verzamelen in de hall. Mijn broer wist dat alles in de hall naar het containerpark mocht. Toen de keuken leeg was, werd dit de verzamelplaats voor spullen die we zouden verhuizen naar het ouderlijk huis om later te bekijken/bij te houden.

Stap 3: zorg voor de juiste materialen

Verzamel voldoende kartonnen dozen. Dit mogen allerlei verschillende formaten zijn. Als ze maar stevig zijn en als je er maar genoeg van hebt. Zet een doos voor oud papier, een doos voor spullen die naar een andere ruimte moeten (of een doos per ruimte of zelfs per kast of lade waar het naartoe moet), een doos voor spullen voor de kringwinkel en dozen voor spullen die naar het containerpark moeten neer in de kamer die je wil opruimen. Voor het containerpark is het handig als je al direct sorteert: metalen, klein gevaarlijk afval (verf, batterijen,…), porselein/glas, brandbaar… Dat spaart tijd uit in het containerpark. Hou ook voldoende plastic zakken bij de hand: voor oude schoenen, voor kledij en een afvalzak voor klein brandbaar afval. Staat er veel leeggoed, voorzie daar dan ook een aparte doos voor. Enfin, hangt allemaal een beetje af van de op te ruimen spullen.

Post-its en alcoholstiften waren ook onmisbaar om dozen te markeren, de ‘afvoer’-ruimte onder te verdelen enz. Is de ruimte erg vies en stoffig (ik denk maar aan een zolder waar normaal nooit iemand komt), dan zal je wellicht ook rubberen handschoenen en eventueel zelfs mondmaskertjes appreciëren. Zet in de badkamer of de keuken ook een flacon handzeep, zorg voor een paar handdoeken en vergeet ook geen zakdoekjes! Het opruimteam kan ook drankjes en snacks waarderen.

Stap 4: begin er gewoon aan

De opruimtip aller opruimtips: begin er gewoon aan! Ik nam kledij mee die stoffig mocht worden en trok die pas daar aan. Vooral omdat ik dan na het opruimen propere kledij had om aan te trekken. Zet eerst het raam open. Je zal frisse lucht kunnen gebruiken! Ik zette enkele dozen klaar en koos in de kamer die opgeruimd moest worden een deel waar ik zou beginnen.

Opruimen is selecteren

  • Neem een object vast.
  • Bepaal of je het wil houden en in welke ruimte je het dan wil plaatsen. Of mag het weg? Steek het direct in de juiste doos. Mag het in deze ruimte blijven? Als de rommel echt erg is, kan het een goed idee zijn om het dan toch even in een doos te steken tot de hele kamer opgeruimd is, je misschien nog even gepoetst hebt en je weer een goede plek voor het voorwerp kan uitkiezen.
  • Ga naar een volgend object en stel weer dezelfde vragen.
  • Ga zo door tot dat deel van de kamer gedaan is.
  • Herhaal met een volgend stuk van de kamer.
  • Lukt het niet meer? Neem heel even pauze en probeer je motivatie terug te vinden. Bij mij hielp het om dan te zeggen: ‘kom, nog 20 minuutjes’. Voor ik het wist zat ik weer in de flow van opruimen en was ik plots een uur verder!

Het lijkt zo simpel op papier en dat is het eigenlijk ook. Het moeilijkste is wellicht beslissen of je het wil houden of niet. Blijf hier niet te lang bij stilstaan. Besef dat spullen niet gelukkig maken en dat je niet alles kan houden (meer hierover in dit artikel over minimaliseren voor beginners). Je kan er vaker beter nog iemand anders mee gelukkig maken dan dat het thuis stof staat te vergaren. Ik heb met maar weinig spullen een emotionele band. Dat helpt bij het opruimen. Wij namen van veel dingen (ook van de ruimtes voor we begonnen met leegmaken) foto’s als herinnering. Het is niet omdat je bepaalde dingen wegdoet, dat ook de herinneringen eraan weg zijn!!!

Tip: verzamel alle administratie in een aparte bak en bekijk die later. Hier vind je specifieke organisatie- en opruimtips voor je administratie. 

Stap 5: beloon jezelf

Elke opruimdag sloten we af met een beetje verwennerij: een pannenkoek of wafel met heel het gezin, een lekkere lunch, een wandeling op de dijk,… Ik nam in die periode ook wat minder klussen als freelancer aan. Ik weet het, dat is een luxe. Je zou ook enkele dagen verlof kunnen nemen: als beloning omdat je in het weekend opgeruimd hebt of net verlof om op te ruimen en je weekends toch nog wat vrij te kunnen houden.

Stap 6: doe verder

Ben je nog niet klaar? Geen probleem! Doe gewoon verder. Beetje bij beetje komt het wel goed, als je het écht wil. Het is een beetje zoals bij een dieet. Doe verder tot je op je ideale gewicht zit en zorg dat je je nieuwe levensstijl daarna ook verder volgt als je wil vermijden dat de kilo’s er meteen weer aanvliegen. Wat ons bij stap 7 brengt…

Stap 7: voorkom dat het weer de spuigaten uitloopt

Leg spullen niet zomaar ergens neer maar leg ze direct terug op hun vaste plaats. Zo vind je alles sneller terug en voorkom je dat het huis snel weer rommelig wordt. Plan regelmatig opruimmomenten in en bewaak de hoeveelheid spullen die na verloop van tijd het huis weer binnensluipen.

Voila, een hele boterham! Het feit dat je al tot hier gelezen hebt, is alvast goed nieuws! Het getuigt van motivatie om je rommel nu echt aan te pakken. Je bent helemaal voorbereid om aan de slag te gaan. Veel succes en laat me weten hoe het ging!

Wat zijn jouw beste opruimtips?

Comments

  1. Séverine says:

    Hahaa goeie tips! ? Ze eens duidelijk beschreven zien staan geeft altijd een houvast

  2. Heel leuke tips. Voor mij werkt per ruimte en met een wekker erbij heel goed. Ik berg dan bijvoorbeeld in een (half)uur alles op wat ik tegenkom en verzamel alles wat weg kan of in een andere ruimte hoort. Als de wekker gaat, ruim ik alleen de verzamelde spullen nog op waar ze horen. Anders kan ik niet stoppen of blijf ik kasten opentrekken en eindig ik met meer zooi dan voor ik begon.

Comments are closed.