Over sportschoenen en hoe het nog gaat met dat lopen…

Posted in Runaddict by

Asics (1)

Wanneer nieuwe loopschoenen kopen?

Of ik interesse had om de nieuwe Asics Gel-Cumulus 16 eens te testen? Uiteraard!
Sinds 22 mei deed ik al ruim 500 km. Aangezien ik mijn vorige hardloopschoenen al langer heb, was het hoog tijd voor een nieuw paar.
Wist je dat je trouwens best om de 700 tot 1000 km nieuwe sportschoenen koopt? De tussenzool is na al die kilometers helemaal platgeduwd waardoor de schokken tijdens het lopen niet meer goed gedempt worden.
Idealiter koop je na 500 km best al een tweede paar. Dan kan je ze alvast inlopen. Of afwisselen tussen twee paar, als je vaak gaat lopen. Zo krijgt de zool de kans om te herstellen.

Ik doe mijn uiterste best om te blijven lopen, ook tijdens de herst en straks tijdens de winter. Maar eerlijk gezegd, de goesting is soms ver te zoeken. En toen was het pakje van Asics daar! Ik kon niet wachten om met mijn nieuwe Asics Gel Cumulus 16 te gaan lopen. Van een motivatie gesproken!

De test!

Ik plande een lange lunchpauze op donderdag om vijf kilometer te gaan hardlopen. In minder dan anderhalf uur van kantoor naar huis rijden, omkleden, vijf kilometer lopen, douchen en terug naar kantoor.
Waren het de nieuwe schoenen of was het de tijdsdruk: ik liep vlot een persoonlijk record op de vijf kilometer.

De eerste meters leek ik wel te zweven. Ik las later in het persbericht dat ze FluidRide in deze schoenen verwerkt hebben, wat zorgt voor de perfecte combinatie van schokdemping en veerkracht. Geen excuses meer om niet te lopen in de regen want deze schoenen hebben een waterdichte en ademende bovenlaag van GORE-TEX.

Wel begonnen mijn tenen tegen het einde van het loopje te tintelen. Misschien had ik mijn veters te hard aangespannen? Ik las eens dat je je veters van je loopschoenen eigenlijk niet telkens moet knopen maar dat je er zo in en uit moet kunnen. Ik deed het zo bij mijn vorig paar en ga het nu ook weer zo doen.

De Gel-Cumulus 16 is geschikt voor neutrale lopers (zoals ik!) en hardlopers met onderpronatie. Als je zelf wil weten welke soort schoenen je best koopt, kan je een looptest of een voettest laten doen. Ik had dat bij mijn vorige aankoop gedaan en daaruit bleek dat ik een neutraal profiel heb.

Gisterenavond sprak ik met een paar andere loop-liefhebbers af voor een langere looptraining. Het tintelende gevoel in mijn tenen had ik deze keer al minder. Volgende keer de veters nog iets losser laten. Maar dan moet ik eerst wel langere veters kopen. Ik kon er nu al geen dubbele knoop meer inleggen.
Maar dat loopje gisteren was een recordloopje. 10 miles: check! Jep, ondergetekende liep de volle 16 km. Op het gemak. Maar wel uitgelopen! De spieren zijn vandaag een beetje stroef maar het valt best mee. Eens zien wat dat vanavond geeft, na een paar duikjes.

Running

Lieve lezers, geniet van het zonnetje dit weekend! Maandag zijn we er weer met een blogpost.
Meer loopblogs lezen? Dan moet je hier zijn.

Met dank aan Asics.

november 1, 2014
/
Previous Post Next Post

3 Comments

  • Reply Sarah

    Tof! Ik moet binnenkort ook op zoek naar nieuwe schoenen. Heb al veel goeds gelezen over Asics & Brooks. Ga ze eens in de winkel gaan passen… Ben op zoek naar een goed dempende schoen want heb wel makkelijk last van pijn aan de knieën.

    Ik ben in maart begonnen met Start to Run en loop sinds kort ook langere afstanden. (Normaal gezien +/- 10km en gisteren 14km). Gisteren had ik na het lopen wel pijn aan mijn lies. Daarom wou ik vragen of jij soms goede opwarmingsoefeningen en stretch oefeningen weet?

    Groetjes,

    november 3, 2014 at 12:43 pm
    • Reply Heidi

      Dag Sarah,
      Goh, ik voel me nog altijd een beginnende loopster ;-) Om op te warmen wandel ik of loop ik op een rustig tempo. Stretchen zou niet goed zijn. Als je traint, krijg je allemaal microscopisch kleintje scheurtjes in je spieren, heb ik me toch laten vertellen. Als je dan na een zware training gaat stretchen, maak je die scheurtjes groter wat een vlot herstel bemoeilijkt. Het is beter van na je looptraining wat uit te lopen. Een keer per week, na een lichtere training een beetje stretchen is beter. Hopelijk ben je hier al wat wijzer mee?
      Groetjes,
      Heidi
      PS Fijn hé, die langere loopafstanden! Als je aan die Start-to-run begint lijkt die 10 km zo veraf :-)

      november 3, 2014 at 1:59 pm
      • Reply Sarah

        Bedankt voor de tips! Idd, leuk hé! Had nooit gedacht dat ik zo ver ging kunnen lopen. :-) Nu zien dat ik het volhoud tijdens de winter… :-)

        november 9, 2014 at 8:23 pm

    Leave a Reply

    Lees ook:

    %d bloggers liken dit: